Írásaim

Pszt! Anya relaxál!

„Megállni bátran – nem egész világgal – Önmagunkkal szemben egy szoba zugában; Néha gyönge lelkünk, ó, be igen átall.”  (Juhász Gyula)

Ahogy Juhász Gyula megfogalmazta bölcsen: nem könnyű magunkat rávenni arra, hogy a hétköznapi mókuskerékből kiugorjunk egy-egy szusszanásnyi időre, de higgyék el, megéri! Az anyaság, a legnehezebb mesterség, 24 órás szolgálat annak minden szépségével és nehézségével együtt, ami néha igen megterhelő mind fizikailag, mind lelkileg. Ezért mérhetetlenül fontos, hogy legyenek eszközeink a feszültségek levezetésére, a lelki nyugalom légkörének megteremtésére. Sok egyéb – itt nem részletezendő – módszer mellett erre kiválóan alkalmasak az ún. relaxációs módszerek.
Többféle relaxációs technika létezik. Vannak egészen rövid, 1-3 perces relaxációk, amelyeket akár a napi tevékenységeink szüneteiben, vagy pl. elalvási nehézségeknél is használhatunk. A légzés-meditációs technikáknál a saját lélegzetvételeinkre koncentrálva érhetjük el a nyugalom és az ellazulás élményét. A progresszív relaxáció módszerében a testi ellazulást azzal segítjük elő, hogy első lépésben megfeszítjük, majd elernyesztjük izmainkat. 
A „relaxáció” szó latin eredetű, a jelentése: „elengedni a rabot”. És valóban valami ilyesmi történik velünk abban a félálomszerű állapotban, amelynek gyökerei a jógához és a hipnózishoz nyúlnak vissza. Ezt a technikát autogén tréningnek nevezte el J.H. Schultz, aki a módszerét az 1930-as években tárta a nyilvánosság elé, mintegy 20 évnyi meggyőző kutatási eredményre támaszkodva.
Az autogén tréning ma a legelterjedtebb relaxációs módszer (minden egyéb, pl. az agykontroll is jórészt ennek az elemeit használja), és a mai napig tudományos vizsgálatok témája. A legfrissebb eredmények bebizonyították, hogy pozitív hatása olyan szinteken is érvényesül, mint pl. a vércukorszint vagy az immunsejtek működése.
Az „autogén” szó jelentése: „önmagából eredő, ami arra utal, hogy önmagunknak adott utasítások segítségével próbálunk hatni a testi-lelki működéseinkre. Az egymásra épülő gyakorlatokat hetente a terapeuta vezetésével ismerhetjük meg, majd az otthoni rendszeres gyakorlás és önmegfigyelés révén alakíthatjuk készséggé. A hangsúly itt a rendszerességen és a gyakorláson van, innen a „tréning” elnevezés.
Az autogén tréning során az izomzat lazítása, illetve a lazulás „engedése” indítja el a feszültség-mentesítési folyamatot. A tanulási folyamat előrehaladtával képesek leszünk befolyásolni a vegetatív működéseinket is (pl. szív, légzés, emésztés), ami jelentős mértékben segíti a nyugalmi állapot elérését és hosszútávon csökkenti a lelki eredetű testi tünetek, betegségek előfordulásának valószínűségét.
Még többet profitálhatunk a módszerből, ha a terapeuta segítségével a gyakorlatok elsajátítását kiegészítjük egyfajta önismereti elmélyüléssel. Ahogyan megtanuljuk kiengedni az izmainkat, majd a testünk különböző részein tárolt feszültséget, úgy képessé válhatunk elengedni olyan dolgokat is (mint pl. egy szeretett személy elvesztése felett érzett fájdalom, vagy az állandó megfelelési kényszer), amelyek fogva tartanak minket és megnehezítik a mindennapjainkat.
Az autogén tréning jó hatásfokkal alkalmazható alvászavarok, szorongások, pánikbetegség és depresszió esetén, továbbá minden olyan esetben, ahol a testi tüneteknek lelki háttere is lehet.
De nemcsak betegségek esetén érdemes ezzel a módszerrel megismerkednünk. A tréning kifejezetten jó lehetőséget teremt a szülésre és az anyaságra való felkészülésre, az anya-magzat kötelék megtapasztalására és gazdagítására, ráadásul a későbbiekben (pl. a gyakori éjszakázások idején) a gyakorlatok megóvhatnak minket a kimerüléstől. Jól jöhet a módszer és az általa megszerzett lelki egyensúly azokban a helyzetekben is, amikor szülőként valóban kötélből lévő idegekre van szükségünk ahhoz, hogy ne szakadjon el könnyen a cérna. (Gondoljunk pl. a dackorszakra.)
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a relaxációs tudás birtokában általában véve is sikeresebbek lehetünk a problémák, konfliktusok megoldása terén. A rendszeres relaxáció hatására az ember mintegy barátságosabb lesz önmagával szemben, megtanulja megfigyelni, megfogalmazni érzéseit, ami abban is segíti, hogy jobban megértse, mi zajlik a másik emberben.
Az autogén tréninget el lehet sajátítani csoportban és egyénileg is. A csoportos megoldás anyagilag sokkal kedvezőbb, de itt leginkább csak a technika megtanulására van lehetőség. Az egyéni variáció előnye, hogy ebben az AT terápiás eszközzé (is) válik, ami által épülhet önismeretünk illetve segítséget kaphatunk különböző nehézségeink, elakadásaink megoldásához.

Rácz Tímea
tanácsadó szakpszichológus
(tanacsadopszichologus.hu)